Wat je moet weten na het lekken van het geheime Google algoritme

In mei 2024 vond een groot lek van interne algoritmedocumenten van Google plaats. Deze documenten werden per ongeluk met de verkeerde rechten op GitHub geplaatst en waren dus niet afgeschermd.

SEO-experts Rank Fishkin en Mike King ontdekten de bronnen. Het ging om meer dan 2500 pagina’s API-documentatie met meer dan 14.000 rankingfactoren.

Wat moet je weten over de gelekte rankingfactoren?

Veel dingen die in de documenten staan, wisten we als SEO-specialisten natuurlijk al. Toch is er voor gekozen om de gevonden documenten te verspreiden. Temeer om aan te tonen dat Google vaak niet de waarheid spreekt over het algoritme.

Wat voor jou belangrijke learnings zijn uit de documenten, hangt natuurlijk af van je SEO-kennis. Ik ben in de documenten op zoek gegaan naar een aantal inzichten waar ik vaak vragen over krijg, of die voor mij ook nieuw waren.

De belangrijkste inzichten uit de gelekte documenten over het Google algoritme die je moet weten:

  1. Posities worden mede bepaald op basis van het Chrome profiel. Welke sites heb je eerder bezocht?
  2. Google plaatst nieuwe websites in ‘quarantaine’. De kans is groot dat nieuwe websites de eerste maanden niet worden gevonden.
  3. Google werkt met minpunten: bijvoorbeeld voor ‘lege’ domeinnaam en niet-kloppende, misleidende anchors. Algemene sitehygiëne werkt om beter te ranken op een pagina.
  4. Google trackt wat je doet na de klik (CRO en SEO zijn inderdaad nauw verwant). Hoelang blijf je? Klik je gelijk weg, kan Google je ranking degraderen.
  5. Updaten van een pagina (voor de datum) zonder aanpassingen heeft geen zin, Google vergelijkt versies met de index.
  6. Google heeft andere factoren voor YMYL, kleine persoonlijke websites en videowebsites.
  7. Google controleert of de inhoud van een pagina ‘on topic’ is met de rest van je website.
  8. Google sorteert (aScorer) en past daarna een tweede filter toe, zoals IP-adres, zoekhistorie en taalinstellingen.
  9. Google trekt toch sites voor met een whitelist: zoals overheidswebsites tijdens de Covid-periode.
  10. Google meet het merksentiment, ook op bijvoorbeeld YouTubekanalen. Branding is belangrijk voor SEO!
  11. Google kijkt hoe goed je navigatie werkt. Geen goed werkende navigatie? Dan degradatie. (Weer CRO)
  12. Google werkt met mentions: ze houdt bij wanneer jouw website ergens wordt benoemd. Nieuwswaardig zijn helpt. Dit gaat dus verder dan het aloude linkbuilding. 

Google heeft de gelekte documenten bevestigd als waar, maar geeft wel aan dat ze in context moeten worden gezien en mogelijk verouderd zijn.

Wat kun je doen?

Wat je ziet, is dat Google al lang niet meer kijkt naar keywords alleen en on-page factoren. Je hele website op orde hebben, dat is wat nodig is. Een goede gebruiksvriendelijke website, met content die aansluit op de behoefte van de bezoeker.

Kun je wel wat hulp gebruiken?

Behaalt jouw website niet de resultaten die je zou verwachten? Neem gerust contact op, dan kijk ik even met je mee.

Kun je wel wat hulp gebruiken bij de vindbaarheid van jouw website?

Neem contact op met Debbie!