Meta descriptions: alles wat je moet weten

Meta descriptions zijn korte samenvattingen van de inhoud van een webpagina. Een goed geschreven meta description kan zoekers aanmoedigen om op jouw pagina te klikken, wat uiteindelijk kan leiden tot meer bezoekers op jouw website. Als je niet zeker weet hoe je een goede meta description moet schrijven, maak je dan geen zorgen! In deze blog vertellen we je wat je moet weten over meta descriptions en hoe je er één schrijft waarmee je meer bezoekers op jouw website krijgt.

Wat is een meta description?

Een meta description is de korte beschrijving die verschijnt onder de titel van een pagina, op de pagina met zoekresultaten van zoekmachines (SERP). De meta description is bedoeld om de zoeker in een momentopname aan te geven waar jouw pagina over gaat, zodat hij kan beslissen of hij of zij doorklikt naar jouw website.

Voorbeelden van meta descriptions

Voorbeeld 1 meta descriptions

Voorbeeld 3 meta descriptions

Voorbeeld 2 meta descriptions

Waarom is een meta description belangrijk?

Meta descriptions zijn belangrijk omdat ze gebruikers een voorbeeld geven van waar de pagina over gaat en ze kunnen helpen om door te klikken naar jouw website. Bovendien kunnen meta descriptions helpen bij het verbeteren van jouw klikfrequentie (CTR).

Hoe schrijf je een goede meta description?

Een goede metabeschrijving moet beknopt, nauwkeurig en relevant zijn voor het onderwerp van de pagina.

Best practices voor je meta description

Hier zijn een paar tips om in gedachten te houden bij het schrijven van jouw meta descriptions:

  • Omschrijf in je meta description waar de pagina over gaat
  • Laat het belangrijkste zoekwoord terugkomen in de meta description
  • Houd het kort en krachtig – streef naar ongeveer 155 tekens
  • Gebruik actieve taal en vermijd jargon
  • Plaats er een korte call-to-action in

Enkele veelvoorkomende fouten die bedrijven maken met hun meta descriptions?

Hier zijn enkele veelvoorkomende fouten die bedrijven maken met hun meta descriptions:

  • Geen meta descriptions
  • Meta descriptions die te lang of te kort zijn. Meta descriptions die te lang zijn, worden afgekapt in de zoekresultaten. Maak ook niet de fout om een ​​te korte meta description te schrijven, je kunt 70 karakters als minimale richtlijn aanhouden. Zorg ervoor dat je alle relevante informatie op een beknopte en pakkende manier opneemt.
  • Geen zoekwoorden gebruiken. Jouw meta description moet relevante zoekwoorden van jouw pagina bevatten. Dit helpt je ​​pagina om hoger te scoren in de zoekresultaten en laat de gebruiker weten dat jouw pagina relevant is voor hun zoekopdracht.
  • Gebruik van te veel zoekwoorden. Vul je meta discriptions niet met te veel zoekwoorden, dit is niet aantrekkelijk voor de lezers,
  • Meta descriptions schrijven die niet overtuigend zijn. Je meta description is je kans om een ​​goede eerste indruk te maken. Zorg ervoor dat het een of twee lopende zinnen zijn en dat deze overtuigend zijn, anders klikken gebruikers gewoon op een ander resultaat.
  • Dezelfde meta descriptions op iedere pagina. Dit helpt de zoeker niet. Kopieer je de meta description naar iedere pagina, dan geef je dus geen relevante omschrijving voor de zoeker.

Hoe lang mag de meta description zijn (2022)?

Wanneer Google jouw meta description afkapt is afhankelijk van de hoeveelheid pixels die het scherm heeft. Er is 920 pixels beschikbaar op desktop. Op mobiel worden meta descriptions sneller afgekapt dan op desktop. Op mobiel zijn er 680 pixels beschikbaar.

Omdat de meta description na een aantal pixels wordt afgebroken, is het lastig om er een aantal karakters aan te verbinden. De letter ‘I’ neemt natuurlijk veel minder ruimte in beslag dan de letter ‘M’. Online zijn er verschillende tools waar je kunt zien hoeveel pixels je gebruikt.

Overigens bedroeg in november 2022 de gemiddelde gebruikte meta description 150,78 karakters. (bron: https://www.rankranger.com/google-serp-features)

Hoe voeg je een meta description toe in wordpress

Als je een meta description aan jouw WordPress-site wilt toevoegen, zijn er een paar verschillende manieren waarop je dit kunt doen.

De makkelijkste en meest gebruikte manier is om een ​​plug-in te gebruiken. Er zijn veel verschillende plug-ins waarmee je een meta description aan jouw WordPress-site kunt toevoegen. Een van onze favorieten is de Yoast SEO-plug-in.

Nadat je de Yoast SEO-plug-in hebt geïnstalleerd en geactiveerd, ga je naar het SEO-tabblad onderaan jouw pagina en klik je op het subtabblad Titels & Metas. Vanaf hier kun je een meta description aan jouw site toevoegen.

Meta descriptions

Als je geen plug-in wilt gebruiken, kun je ook een meta decription toevoegen door het function.php-bestand van jouw thema te bewerken. Nogmaals, we raden dit niet aan, tenzij je een ontwikkelaar bent of vertrouwd bent met code.

Het toevoegen van een meta description aan jouw WordPress-site is een geweldige manier om jouw SEO te verbeteren en jouw site hoger te laten scoren in zoekmachines.

Meta descriptions testen

Wil jij na het lezen van deze blog weten of jouw nieuw geschreven meta descriptions effectief zijn en zorgen voor meer bezoekers? Reusachtig heeft speciaal hiervoor een test ontwikkeld. Ik help je er graag mee!

Kun je wel wat hulp gebruiken met jouw meta descriptions?

Neem contact op met Debbie!