Het belang van autoriteit op de ranking van zoekwoorden

Je hebt een hele mooie pagina geschreven of laten schrijven. Op het eerste gezicht lijken de pagina en de website aan alle SEO vereisten te voldoen. Toch blijven de resultaten achter. Waar ligt dat aan? De kans is groot dat het aan de autoriteit van jouw website ligt. Maar wat is autoriteit volgens Google en wat is het belang ervan voor jouw SEO-resultaten?

Autoriteit volgens Google

Google heeft als doel de zoeker een zo goed mogelijk resultaat te bieden. Aan de hand van ranking factors bepaald Google hoe groot de kans is dat een website de beste informatie biedt die een zoeker probeert te vinden. Hoe groter de kans dat jouw website de beste informatie bevat, hoe hoger deze rankt bij een passende zoekopdracht.

Om te bepalen of de informatie die jouw website biedt de béste informatie is kijkt Google onder andere naar de autoriteit van jouw domein. Autoriteit in deze context betekent dat jij passende en betrouwbare content aanbiedt.

Hoe meet Google autoriteit?

Hoe Google de autoriteit van een website precies meet is niet duidelijk. Wel hebben we al veel geleerd aan de hand van strategieën die goed werken of juist niet werken. Wat we wel weten is dat er twee factoren zijn die een grote rol spelen op de autoriteit van een domein, namelijk:

  • Andere pagina’s een link plaatsen naar jouw domein, ook wel backlinks genoemd
  • Hoe gevestigd jouw domein is

Backlinks

De eerste factor die een grote rol speelt op de autoriteit van jouw domein is het aantal websites wat een link plaatst naar jouw website. Deze backlinks geven aan Google aan dat andere websites jouw content zo goed en belangrijk vinden dat ze naar jouw pagina verwijzen. Hoe meer websites dit doen, hoe hoger jouw autoriteit.

De autoriteit van de pagina’s die terug naar jouw website linken spelen echter ook een rol. Het heeft dus niet zo veel zin om alleen maar losse linkjes te plaatsen op websites die niet relevant zijn. De waarde die Google hier aan hecht voor jouw autoriteit is minimaal. Wanneer een website met een hoge autoriteit een link naar jouw website plaatst heeft dit veel meer effect. Er moet een balans zijn in de waarde van de backlinks.

Als laatste is het belangrijk om te achterhalen of een website met een link naar jouw pagina geen rel=”nofollow” attribuut in de code heeft opgenomen. Dit attribuut vertelt Google dat ze geen autoriteit mogen verlenen aan deze link. Sinds 2020 gaat Google daar minder streng mee om, maar het is nog steeds zo dat deze links niet veel bijdragen aan de opbouw van jouw autoriteit.

Hoe gevestigd is jouw domein?

Google meet jouw autoriteit ook aan hoe gevestigd jouw domein is. Dit betekent met name hoe lang het domein bestaat. Een nieuwe website die slechts 6 maanden online staat heeft niet dezelfde autoriteit als een website die al 10 jaar actief is.

Het belang van autoriteit voor SEO

Het opbouwen van autoriteit is van belang voor het behalen van goede organische resultaten. Hoe hoger de autoriteit van een domein, hoe groter Google de kans acht dat je content die er wordt aangeboden relevant is voor de zoekopdracht. Als je een lage autoriteit hebt is de kans groot dat je in ranking onder websites komt te staan die een hogere autoriteit hebben. Zelfs wanneer je wel hele goede en relevante content aanbiedt.

Hoe verbeter ik mijn autoriteit?

Het verbeteren van je autoriteit is niet iets wat over 1 dag ijs gaat. Dit bouw je door de jaren heen op. Aan hoe lang jouw domein online staat is niets te veranderen. Dat betekent dat je je het beste kunt focussen op het laten groeien van het aantal backlinks. Zorg dat er naar jouw domein gelinkt gaat worden. Bijvoorbeeld door het schrijven van inhoudelijk super goede artikelen die mensen graag delen, maar ook gastbloggen of websites benaderen voor een link zijn opties. Een andere, minder tijdrovende manier om autoriteit op te bouwen is door het kopen van links. Iets waar Google helemaal niet achter staat, maar in de praktijk toch vaak lijkt te helpen. 

Hulp nodig met het verbeteren van de autoriteit van jouw website?

Vermoed jij dat jouw website nog niet zo’n hoge autoriteit heeft en kun je hulp gebruiken om dit te verbeteren? Neem contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking.